Home»Research»ProfiL

Doctoral Program
Professionalization in the teaching profession

  • Research questions: Quality and effectiveness of teacher trainings

  • Partners:Universities of Education Freiburg, Heidelberg, Karlsruhe, Ludwigsburg and Weingarten

  • Speakers for the graduate school: Prof. Dr. Timo Leuders, Prof. Dr. Christian Spannagel, Prof. Dr. Andreas Eichler

  • Funding amount: 15 secondment positions

  • Funding period: 08/2014 – 07/2017

  • Funding: Ministry of Science, Research and the Arts Baden-Württemberg

  • Project type: Doctoral Program

Description

Since the beginning of the 2000s, the continuing education and professional development of teachers have increasingly become the focus of research. Central results of corresponding research work are evidence for characteristics of potentially effective measures for professional development such as domain specificity, continuity, linking of constructive and reflective phases and supporting measures in the concrete professional field. Despite the characteristics of successful measures that have been identified, there are still many unanswered questions regarding the systematic further development of such measures, to which the cooperation project has made a clarifying contribution. In 15 sub-projects at five Universities of Education, different aspects of professional development measures were investigated. Particular attention was paid to the impact on different facets of professional knowledge.

Subprojects

Publications

Publications

Abel, C. (2015). Sikorski, Janusz: Korrektive Phonetik. In: Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung, 55, 117-119.

Benz, J. (2016): Vignetten. Konzeption und Auswertung von schriftlichen Vignetten zur Erhebung von Aspekten fachdidaktischer Analysekompetenz. In J. Boelmann (Hrsg.), Empirische Erhebungs- und Auswertungsverfahren in der deutschdidaktischen Forschung (S. 205-222). Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.

Benz, J. & Schäfer, J. (2016): Fortbildungen Lehrkräfte – Neues Konzept der PH Ludwigsburg. In: bildung und wissenschaft – Zeitschrift der Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft BadenWürttemberg, 10, 28-29.

Benz, J., Aschenbrenner, K.-H. & Jeuk, S. (2017): Ludwigsburger Weiterbildungen für Lehrkräfte in „Vorbereitungsklassen“. In I. Fuchs, S. Jeuk & W. Knapp (Hrsg.): Mehrsprachigkeit im Elementar- und Primarbereich – Erwerbsfaktoren (S. 281-296). Stuttgart: Fillibach bei Klett.

Benz, J. (2017): Deutschlehrkräfte lernen: Wirksamkeitsstudie zu einer Lehrerweiterbildung im Bereich der Schreibdidaktik. In S. Kuntze (Hrsg.): Der Blick auf Unterricht und Lernen – Reflexion forschungsmethodischer Ansätze in interdisziplinärer Perspektive (S. 59-81). Berlin: Raben-Stück Verlag.

Dinse de Salas, S., Rohlfs, C. & Spannagel, C. (2016). Coaching teachers in using technology. In Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology 2016 (pp. 949-956). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

Dinse de Salas, S., Spannagel, C. & Rohlfs, C (2016). Coaching zum Einsatz digitaler Medien im Unterricht – Lehrerinnen und Lehrer beim Aufbau neuer Kompetenzen unterstützen. Pädagogik, 68(7-8), 34-37.

Dinse de Salas, S., Spannagel, C. & Rohlfs, C. (2016). Lernen durch Lehren in Kombination mit Flipped Classroom. In Freisleben-Teutscher, C. F. & Haag, J. (Hrsg.), Das Inverted Classroom Modell. Begleitband zur 5. Konferenz Inverted Classroom and Beyond 2016. Wien: ikon Verlags GmbH, 35-44.

Dinse de Salas, S. & Müter, J. (2016). Coaching teachers using technology with cognitive apprenticeship. Beitrag im Tagungsband der internationalen Tagung Educating the Educators in Freiburg (07.11.-08.11.16)

Herold, A. (2015). Bilinguales Lehren und Lernen macht Schule. Dialog – Bildungsjournal der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe, 2015/1, 32-36.

Kowalk, S., Leuders, T., Schulz, A., Groß Ophoff, J. (2015). Die Wirksamkeit von Professionalisierungsmaßnahmen im Zusammenhang mit einer zentralen Eingangsdiagnose in Klasse 5. In H. Linneweber-Lammerskitten (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2015. Münster: WTM-Verlag.

Lederer, U., Holzäpfel, L., Philipp, K., Eichler, A. & Rollett, W. (2015). Die Auswirkung der Reflexion von Schülerprodukten auf den Kompetenzzuwachs von Lehrkräften in Fortbildungen. In H. Linneweber-Lammerskitten (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2015. Münster: WTMVerlag.

Philipp, Kathleen & Lederer, Ute (2017). Diagnostische Kompetenzen von Mathematiklehrkräften verstehen und fördern. In H. Linneweber-Lammerskitten (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017. Münster: WTM-Verlag.

Schiemann, S. (2016): “Effects of coaching on generalist primary music teachers’ classroom practice and their `musical self-concept’.” Ninth International Conference of Students of Systematic Musicology (SysMus 16). 6 pp.

Schiemann, S. (2016): „Ein videographisches Auswertungsverfahren zur Erfassung fachdidaktischer Kompetenzen im unterrichtlichen Handeln von (fachfremden) Musiklehrpersonen an Grundschulen“. In: Lina Oravec/ Anne Weber-Krüger (Hrsg.): Musiklernen in der Grundschule – Impulse aus Elementarer und schulischer Musikpädagogik“. 20 Seiten. Die Blaue Eule. [peer-reviewed]

Schiemann, S. (2017): A Video Study on Non-verbal, Verbal and Musical Support In Teaching Music by Generalist and Specialist Primary Music Teachers. In: Psychomusicology: Music, Mind, and Brain. 11 Seiten. [peer-reviewed]

Sproesser, U., Vogel, M., Dörfler, T. & Eichler, A. (2017). Fachdidaktisches Wissen bezüglich Lernschwierigkeiten bei elementaren Funktionen – Entwicklung eines Erhebungsinstruments und erste Ergebnisse. Beiträge zum Mathematikunterricht 2017.

Sproesser, U., Vogel, M., Dörfler, T. & Eichler, A. (2017). How to deal with learning difficulties related to functions – assessing teachers’ knowledge and introducing a coaching. Proceedings of CERME 10, Dublin, Ireland.

Sproesser, U., Vogel, M., Dörfler, T. & Eichler, A. (2016). Developing and evaluating teachers’ professional development referring to learning difficulties in reasoning with functions. Conference Proceedings. Educating the Educators II, Freiburg, Germany. Available online at http://educating-the-educators.ph-freiburg.de/images/New_website_ 2016/ETE_II_ Conference_Book_final.pdf. [25 .12.2016]

Sproesser, U., Vogel, M., Dörfler, T. & Eichler, A. (2016). Learning difficulties in elementary functions – results of a pilot study and development of a teacher training course. Contributions to mathematics education 2016 (pp. 927-930). Münster: WTM.

Sproesser, U., Vogel, M., Dörfler, T. & Eichler, A. (2015). Development and evaluation of teacher coaching for dealing with learning difficulties in the area of “functional context” – project presentation. In F. Caluori, H. Linneweber-Lammerskitten & C. Streit (Eds.), Contributions to mathematics education 2015 (pp. 1113-1116). Münster: WTM.

Sproesser, U., Vogel, M., Dörfler, T. & Eichler, A. (2015). The impact of adapted teacher coaching referring to learning difficulties related to functions. In K. Beswick, T. Muir, & J. Wells, (Eds.). Proceedings of 39th Psychology of Mathematics Education conference, Vol. 1 (p. 248). Hobart, Australia: PME.

Jaschke, T. (2016): Presumptions of efficacy in relation to classroom action among graduates of a general education teacher training course. Journal of Continuing Education Research – Report, 39(1), pp. 83-95. https://doi. org/10.1007/s40955-016-0055-z

Poster

Abel, C. (2015): The main thing is that the students speak? A project to professionalise teachers in the field of pronunciation training. Poster presentation at the 26th Congress of the DGFF. Ludwigsburg. (2nd poster prize)

Benz, J. (2015). “Actually a very motivating situation…” On the effectiveness of teacher training for DaZ in preparatory classes. Poster presentation at the 26th Congress of the DGFF. Ludwigsburg.

Benz, J. (2016). An effectiveness study of teacher training in the field of German as a second language (DaZ). Poster presentation in the context of the research day. Ludwigsburg.

Dinse de Salas, S. & Müter, J. (2016). Coaching teachers using technology with cognitive apprenticeship. Poster presentation and Materials Market at the international conference Educating the Educators in Freiburg (08.11.16)

Jaschke, T., Bescherer, C. (2016). Developing a teacher training course on constructing good development tasks. Poster presentation at the Research Day at the PH Ludwigsburg (15.02.2016)

Jaschke, T., Bescherer, C. (2016). How to Initiate Mathematical Understanding? Poster presentation at the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13) in Hamburg.

Jorga, B., Rathgeb-Schnierer, E., Rechsteiner, C., Schnebel, S., (2015). PRIMA Professionalisation of primary school teachers in early mathematics teaching. Poster presentation at the conference on teacher training organized by the Stifterverband, Deutsche Telekom Stiftung and the German Rectors’ Conference. Berlin.

Kowalk, S., Leuders, T., Schulz, A., Groß Ophoff, J. (2015). The effectiveness of professionalization interventions related to a centralized entry diagnosis in grade 5 . Poster presentation at the 49th GDM meeting. Basel.

Lederer, U., Holzäpfel, L., Philipp, K., Eichler, A. & Rollett, W. (2015). Die Auswirkung der Reflexion von Schülerprodukten auf den Kompetenzzuwachs von Lehrkräften in Fortbildungen. Postervorstellung auf der 49. GDM-Tagung. Basel.

Maier, M, (2016). Begabungsförderung: Implizite Theorien von Lehrkräften und deren Bedeutung für das eigene Handeln. Poster beim 9. Internationalen ÖZBF-Kongress, Salzburg.

Schiemann, S. (2014): „Professionalisierung fachfremder Musiklehrkräfte an Grundschulen“ Postervortrag auf der 36. Jahrestagung des Arbeitskreises Musikpädagogischer Forschung (AMPF) am 9.10.2014 in Neuwied-Engers.

Schiemann, S. (2015): „Ein Modell zur videobasierten Analyse fachdidaktischen Handelns fachfremder Musiklehrkräfte an Grundschulen“. Postervortrag auf der 1. Tagung: Musiklernen in der Grundschule. Impulse aus Elementarer und schulischer Musikpädagogik am 21.3.2015 in Bremen.

Schiemann, S. (2016): “Effects of coaching on generalist primary music teachers’ classroom practice and their `musical self-concept’.” Poster presentation at the 9th International Conference of Students of Systematic Musicology (SysMus 16) on 8 June, 2016 in Jyväskylä, Finland.

Schiemann, S. (2017): “Qualitative Video Analysis of Generalist Music Teachers` Classroom Practice of Informed Music Practice at German Primary Schools using MAXQDA.” Poster talk at the Maxqda International Conference (MQIC 2017) on 2.3.2017 in Berlin.

Schiemann, S. (2017): “Professionalizing Generalist Primary Teachers To Teach Music.” Poster presentation at the 25th EAS Conference / 6th European ISME Regional Conference, 19.4. – 22.4. 2017 in Salzburg, Austria.

Sproesser, U., Vogel, M., Dörfler, T. & Eichler, A. (2015). Wirksamkeit von adaptiven Coachingmaßnahmen auf das Lehrerprofessionswissen bezüglich Lernschwierigkeiten im Bereich linearer Funktionen. Postervorstellung auf der 3. GEBF-Tagung. Bochum.

Sproesser, U., Vogel, M., Dörfler, T. & Eichler, A. (2015). The impact of adapted teacher coaching referring to learning difficulties related to functions. Poster presentation at the PME conference. Hobart, Australia.

Funding organization

zurück zur Übersicht